Filetto 2013.01.07. 10:37

Enni vagy nem enni?

...mármint húst. Ez a kérdés már hónapok óta foglalkoztat. Hallottam és olvastam rengeteg ellenérvet a húsmentes táplálkozással kapcsolatban. Nem szeretnék elvakult lenni, nem szeretnék senkit meggyőzni, csak egészségesen szeretnék élni - és ugyanezt biztosítani a családomnak is -, szeretnék jól gondot viselni arra a testre (is), amit kaptam.

Az első és  legelterjedtebb ellenérv a vegetarianus táplálkozással szemben:

gorilla.jpg

...."hogy jutsz így elég fehérjéhez???"... a hangsúlyt sajnos nem tudom érzékeltetni :)

És tényleg, hogy jutok így elég fehérjéhez???

"A növényi táplálékok antioxidánsokban, rostokban és ásványi anyagokban jóval gazdagabbak. Az állati táplálékok gyakorlatilag teljesen nélkülözik ezeket a tápanyagokat. Az állati eredetű élelmiszerekben viszont sokkal több a koleszterin és a zsír. Valamivel nagyobb a fehérjetartalmuk is, és B-12 és D-vitaminból is többet tartalmaznak, minta növények. Persze akad néhány kivétel: a diófélék és az olajos magvak (pl.földimogyoró, szezámmag) zsírokban és fehérjékben gazdagok. (Erről jut eszembe a nemrég sütött szezámmagos sütim.) Alaposabban megvizsgálva azonban látszik, hogy a diófélék és az olajos magvak zsír- és fehérje-összetétele más: jóval egészségesebbek, mint az állati táplálékok zsírjai és fehérjéi, ráadásul néhány érdekes antioxidáns anyagot is tartalmaznak."(1)

"Nagy Eszter Anna dietetikus, böjtszakértő szerint a kutatás eredménye egyáltalán nem meglepő, sőt teljesen logikus, hogy ha kevesebbet eszünk, tovább élünk. „Ez azért van így, mert az emésztés rengeteg energiát igényel. Ha sokat eszünk, akkor a szervezetünk nem a rengenerálódásra és az anyagcserére fordítja az energiáit, hanem arra, hogy megbirkózzon az ételekkel. Persze az sem mindegy, miből eszünk kevesebbet. Ha állati fehérjékből és húsból, akkor egyértelmű, hogy sokkal tovább fogunk élni. Egyrészt azért, mert ezeket nehéz megemészteni, másrészt azért, mert manapság rengeteg olyan anyagot tartalmaznak a húsok és a belőlük készült feldolgozott készítmények – felvágottak, virsli stb. – , amelyekkel a szervezetünk nehezebben birkózik meg. Tovább vannak a bélrendszerben, ott bomlanak, rohadnak, nagyon sokáig igénybe veszik a szervezetet. Ezért van az, hogy ha összehasonlítják a vegetáriánusok vagy a minimális állati fehérjét fogyasztók életkorát vagy betegségeit azokkal, akik rendszeresen, sok állati fehérjét esznek, akkor hatalmas különbségeket látunk köztük” – magyarázza a dietetikus." (2)

"Sokan gondolják, hogy a fehérjék kizárólag a húsokkal és tejtermékekkel jutnak a szervezetünkbe. Pedig ez nem igaz. A fehérjéket alkotó aminosavak megtalálhatóak a zöldségekben is, főleg a sötétzöld színűekben, és a sötétzöld levelűekben. Ha ezeket rendszeresen és változatosan fogyasztjuk, akkor mindent megkap a szervezetünk, amire szüksége van. Ezek legegyszerűbb beviteli módját a zöld turmixok jelentik, melyek finomak és fehérjedúsak.


Néhány példa a növényi fehérjék %-os kalóriaértékére:

Zöldségek

Brokkoli 49%
Búzafű 25%
Cékla zöldje 22%
Cukkini 26%
Fehérrépa zöldje 30%
Fodros kel 60%
Fokhagyma 20%
Gyermekláncfű levél 27%
Jégsaláta 27%
Karfiol 27%
Kelbimbó 49%
Kínai kel 12%
Leveles kel (levél) 48%
Lucerna csíra 40%
Mángold 24%
Mustár zöldje 22%
Paprika, piros és csípős 13%
Paprika, piros 14%
Petrezselyem 36%
Póréhagyma 22%
Rebarbara 11%
Retek 10%
Saláta, Boston 12%
Saláta, zöld fejes 42%
Snidling 18%
Spárga 25%
Spenót 49%
Tépősaláta 13%
Uborka 10%
Újhagyma 15%
Vízitorma 22%
Vörös alga 25%
Vörös káposzta 20%
Zeller 10%
Zöldpaprika 12%
Zsázsa 26%

Gyümölcsök

Avokádó (Kalifornia) 22%
Citrom 13%
Citromlé 5%
Grépfrút, savanyú 5%
Paradicsom 18%
Zöld paradicsom 12%


Olajos magvak, csonthéjasok

Mandula 19%
Mogyoró 13%
Napraforgómag 24%
Napraforgómag, csíráztatott 33%
Paradió 14%
Szezámmag 19%
Tökmag 29% "

(3)

A Kína-tanulmány című könyv szerzői közel 500 oldalon át sorolják több évtizedes kutatásaik eredményét, ám tudják, hogy a legtöbb ember képtelenségnek érzi - meggyőző érvek ellenére is -, hogy lemondjon a húsról. Ezért azzal az ajánlattal állnak az olvasók elé, hogy adjanak maguknak egy hónapot. Próbáljanak meg 30 napon át húsmentesen étkezni. Ennyi idő nem elég a hosszútávú jótékony hatások kialakulásához, de néhány dolgot felfedezhetünk egy hónap alatt is:

  • finomak a vega kaják :)
  • könnyebb átállni, mint gondolnánk
  • jobb lesz a közérzetünk
  • rájövünk, hogy nem lehetetlen

Az átállás "áldozatokkal" is jár:

  • az első héten gyomorrontásszerű érzés jelentkezhet, amíg az emésztőrendszer átáll az új étrendre
  • időbefektetés (új receptek felfedezése, alapanyagok beszerzése, mert fontos, hogy változatos és finom ételeket együnk)
  • agyban is át kell állni
  • lesznek, akik hülyének néznek

Nem akartam újévi fogadalommá degradálni a dolgot, ezért igazán nem is szóltam róla senkinek, de nálam ez a harminc napos próbaidőszak január elején elkezdődött...majd mesélek :)

1. T.Colin Campbell, PhD és Thomas M. Campbell II.: Kína-tanulmány 265. oldal

2. http://utajovobe.eu/hirek/elelmezes/1033-akar-husz-evvel-tovabb-elni-egyen-sokkal-kevesebbet

3. www.antalvali.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldsegturmix.blog.hu/api/trackback/id/tr365002546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.